Associació Salvem La Tossa

Dies esperant la resposta de l'Alcalde a la Carta Oberta

Iniciativa per la Participació Ciutadana

4 de març

L'1 de març de 2003 va tindre lloc a la ciutat de València la Manifestació per la Participació Ciutadana. Salvem La Tossa va estar allí. Sota el lema "1+1+1+1+...=Molts", 12.000 integrants de més de cent col·lectius de la Comunitat Valenciana vam recórrer els carrers del cap i casal per reclamar a tots els partits polítics el respecte a l'opinió de la ciutadania.

Els col·lectius que ens van trobar allí -Salvem el Cabanyal, Salvem el Botànic, Amics del Carme, Algar Net i Viu, Per l'Horta, Tren Sí-Ave No, No Tòxics, Per una Serrania Viva, Col·lectiu Dema, ...-, cadascú amb la seua problemàtica local i concreta, compartim una situació comuna: l'oblid d'uns poders públics que governen d'esquena a la ciutadania.

Com que

• no hi ha democràcia real si no es compta amb la ciutadania com a part activa de la societat;
  • els ciutadans tenim el dret de participar directament en l'evolució i gestió dels assumptes que ens afecten; i
  • no ens podem quedar en simples votants (cada quatre anys) i contribuents (continuament)

els milers de manifestants, en una mostra de responsabilitat cívica i democràtica, vam demanar a la classe política un canvi centrat en dos eixos bàsics:

• aprofundir en la democràcia i en la participació ciutadana, de manera que la vida pública recobre el prestigi que en bona part ha perdut; i
  • encetar amb seriositat una política basada en el progrés i les millores econòmiques i socials que no comporten la destrucció de l'entorn i on es contemple la relació de l'ésser humà amb la natura i es preserve el llegat a les generacions futures.

Les institucions públiques són patrimoni de tots. No instruments de servei exclusiu del govern de torn. La fortalesa de la democràcia necessita de la construcció d'una xarxa social, cada cop més ampla, que garantesca la participació permanent de tots. S'han d'articular els mecanismes necessaris com ja s'està fent en altres llocs: Porto Alegre, Rubí, Curitiba, Albacete, Marinaleda,...

Però també cal un desenvolupament que no malmeta més el planeta, que reduesca els nivells de contaminació de tot tipus als quals hem arribat en nom d'un mal-anomenat "progrés", que faça un ús racional de l'aigua, que humanitze l'hàbitat i l'entorn i que siga solidari amb els altres àmbits territorials. L'obsesió en una política malbaratadora i especulativa dominada pel formigó, les obres faraòniques buides de contingut i els mitjans de transport destinats a una minoria privilegiada està destruïnt el patrimoni cultural i mediambiental del nostre poble.

Des de la Iniciativa per la Participació Ciutadana apostem, individual i col·lectivament, per un model de societat construït entre tots des del diàleg, la racionalitat i el sentit comú.